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- ZeitschriftenartikelArchitektur kontext-sensitiver mobiler Anwendungen(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 54, No. 6, 2017) Dörndorfer, Julian; Seel, ChristianMobile Endgeräte halten immer stärker Einzug in den beruflichen Alltag. Beispielsweise wird mittlerweile die Warenannahme in vielen Betrieben über Tablets abgewickelt oder die Nachbestellung von Waren aus den Supermarktregalen wird über mobile Endgeräte ausgeführt. Diese Entwicklung weg von stationären Computern hin zu mobilen Endgeräten und Anwendungen führt dazu, dass Geschäftsprozesse immer mobiler, das heißt ortsunabhängiger, werden. Gleichzeitig enthalten mobile Endgeräte eine Vielzahl von Sensoren, die auch nachgerüstet werden können. Zudem können weitere Datenquellen durch die Verbindung zum Internet abgefragt werden. Diese Vielzahl an Daten eröffnet die Möglichkeit, den Kontext einer mobilen Anwendung zu erkennen. Mithilfe des erkannten Kontextes kann die mobile Anwendung zur Laufzeit an den jeweiligen Ablauf adaptiert werden. Bezogen auf den Geschäftsprozess, den die jeweilige Anwendung unterstützt, bedeutet dies, dass Prozessschritte vorselektiert und dem Nutzer Informationen bedarfsgerechter präsentiert werden können. Beispielsweise können während eines Verkaufsprozesses bestimmte Schritte übersprungen werden, wenn sie nicht erforderlich oder redundant sind, wie das Erfassen der Kundendaten bei Bestandskunden. Somit sollen mobile Anwendungen den für den aktuellen Kontext irrelevanten Teil der Anwendung ausblenden und die relevanten Funktionen in den Vordergrund rücken. Um diesen Anforderungen gerecht zu werden, muss die bisher statische Architektur mobiler Anwendungen entsprechend neu gestaltet werden. Deshalb wird in diesem Artikel eine neue hybride Architektur zur Implementierung kontext-sensitiver mobiler Anwendungen vorgeschlagen und prototypisch umgesetzt, die es erlaubt mobile Anwendungen zur Laufzeit an den jeweiligen Kontext anzupassen.AbstractThe success and ubiquity of mobile devices like smartphones and tablet computers changed the daily work activities of many employees and employers. For example, the acceptance of goods in many companies is managed via tablet computers, or employees of supermarkets order new supply over mobile devices. This change from stationary computers to mobile devices and applications leads to more location independent business processes. In addition, mobile devices provide many built-in sensors, which can also be retrofitted. Additional data sources can be accessed wirelessly via the connection to the internet. This wide array of data enables to recognize the context of a mobile application. With the help of the recognized context it is feasible to adapt the mobile application to the particular process variation at runtime. The benefit for business processes is, that the particular application supports the process by preselecting process steps and presenting the user appropriate information. For example, some steps can be skipped during a billing process, if they are not necessary or redundant, like gathering customer information of existing clients. Therefore, applications on mobile devices have to be capable of concealing parts of the application and putting relevant parts or functions forward. To achieve these requirements, the current static architecture of mobile applications has to be remodeled. Therefore, this article proposes a new hybrid architecture for the implementation of mobile context-sensitive applications and a prototypical realization, which allows to adapt mobile applications to the current context at runtime.
- KonferenzbeitragAn Execution System for Self-healing Workflows in Cyber-physical Systems(Software Engineering 2017, 2017) Seiger, Ronny; Huber, Steffen; Schlegel, ThomasWithin the Internet of Things software controlled sensors, actuators and smart objects enable a close coupling of the cyber and physical worlds. Introducing workflows into these cyber-physical sys- tems (CPS) promises advantages regarding automation, resource utilization and flexibility of control systems. In this work, we present PROtEUS – an integrated system for process execution in CPS. PROtEUS integrates components for event processing, data routing, dynamic service invocation and human interaction. It is the basis for executing self-healing and model-based workflows that assure cyber-physical consistency by applying the MAPE-K feedback loop.
- KonferenzbeitragA Methodology and System For Big-Thick Data Collection(INFORMATIK 2024, 2024) Kayongo, Ivan; Zhao, Haonan; Malcotti, Leonardo; Giunchiglia, FaustoPervasive sensors have become essential in research for gathering real-world data. However, current studies often focus solely on objective data, neglecting subjective human contributions. We introduce an approach and system for collecting big-thick data, combining extensive sensor data (big data) with qualitative human feedback (thick data). This fusion enables effective collaboration between humans and machines, allowing machine learning to benefit from human behavior and interpretations. Emphasizing data quality, our system incorporates continuous monitoring and adaptive learning mechanisms to optimize data collection timing and context, ensuring relevance, accuracy, and reliability. The system comprises three key components: a) a tool for collecting sensor data and user feedback, b) components for experiment planning and execution monitoring, and c) a machine-learning component that enhances human-machine interaction.
- ZeitschriftenartikelMoosic: Von der content- zur kontextbasierten Musikempfehlung(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 56, No. 3, 2019) Helmholz, Patrick; Meyer, Michael; Robra-Bissantz, SusanneMusik begleitet uns den ganzen Tag bei einer Vielzahl von Aktivitäten und in unterschiedlichsten Stimmungen. Insbesondere durch Musik-Streaming-Dienste und mobile Endgeräte wurde ein allgegenwärtiges Hörerlebnis mit sofortigem Zugriff auf eine nahezu unbegrenzte Vielfalt an Musik ermöglicht. Dieser Zugang führt jedoch zu dem Kundenproblem, die richtige Musik für eine bestimmte Situation oder Stimmung auszuwählen. Der Nutzer ist bei der Musikauswahl oft überfordert. Kontextinformationen, hier im Speziellen emotionale Informationen des Nutzers, können bei der Musikauswahl helfen. Die Möglichkeiten Musik anhand der Stimmung auszuwählen sind derzeit begrenzt. Die Anbieter setzen auf vordefinierte Playlisten für unterschiedliche Situationen oder Stimmungen. Das Problem hierbei ist jedoch, dass sie sich nicht den neuen Nutzergegebenheiten anpassen. Eine einfache, intuitive und automatische Auswahl von Musik auf Basis von Emotionen wird in der IS-Praxis und -Forschung bisher wenig untersucht. Dieses Paper beschreibt das IS-Musikforschungsprojekt „Moosic“, das eine intuitive und emotionale Art der Musikempfehlung für den Alltag untersucht und iterativ umsetzt. Im Rahmen der Arbeit wird zudem auf eine erste Evaluation des Prototyps eingegangen und ein Ausblick auf die weitere Entwicklung gegeben. Music accompanies us throughout the day in a variety of activities and moods. In particular, music streaming services and mobile devices have enabled a ubiquitous listening experience with instant access to an almost unlimited variety of music. However, this access leads to the customer’s problem of choosing the right music for a special situation or mood. The user is often overwhelmed when choosing music. Context information, in particular emotional information of the user, can help in the music selection process. The possibilities to select music based on mood are currently limited. The providers rely on predefined playlists for different situations or moods. However, the problem with predefined lists is, that they do not adapt to the new user conditions. A simple, intuitive and automatic selection of music based on emotions has so far been little investigated in IS practice and research. This paper describes the IS music research project “Moosic”, which investigates and iteratively implements an intuitive and emotion-based music recommendation application for everyday life. In addition, an initial evaluation of the prototype will be discussed and an outlook on further development will be given.
- KonferenzbeitragSichtenbasierte Kontextmodellierung für die Entwicklung kollaborativer cyber-physischer Systeme(Software Engineering and Software Management 2019, 2019) Daun, Marian; Tenbergen, Bastian; Brings, Jennifer; Obe, Patricia AlukoDieser Vortrag berichtet von dem Beitrag View-Centric Context Modeling to Foster the Engineering of Cyber-Physical System Networks [Te18], der bei der 2018 IEEE International Conference on Software Architecture vorgestellt und in dem Konferenzband veröffentlicht wurde.
- KonferenzbeitragA Survey of Natural Design for Interaction(Mensch und Computer 2022 - Tagungsband, 2022) Hirsch, Linda; Li, Jingyi; Mayer, Sven; Butz, AndreasThe term “Natural Design” has various meanings and applications within and beyond the human-computer interaction community. Yet, there is no consensus on whether it is a relevant design approach or only a descriptive term without profound meaning. We investigated the current understanding and design potential of “Natural Design” for interaction in a systematic literature review. By analyzing and rating 113 papers, we identified 47 relevant papers that applied Natural Design in different contexts. The understanding of the approach changes from nature-related inspirations to context-dependent naturalness based on increasing familiarity or expectations. We present a structured overview of these relevant papers, contribute a systematic Natural Design model for interaction and add 20 implications for applying Natural Design to natural user interfaces, natural interaction, or computation. We identified “Natural Design” as a relevant design approach to create intuitive and embedded interfaces that can profit from related concepts outside human-computer interaction.
- KonferenzbeitragUser Interaction with Context-aware Recommender Systems on Smartphones(i-com: Vol. 14, No. 1, 2015) Wörndl, Wolfgang; Lamche, BéatriceIn this article we give an overview on selected aspects of user interaction with context-aware recommender systems on smartphones. We discuss these according to the three steps of user interaction with recommender systems using subjective and objective evaluation criteria: 1. Preference elicitation: how input methods on mobile devices can influence the users’ rating behavior, 2. Result delivery and presentation: how results can be adapted to the mobile context, 3. Feedback, critiquing and refinement: how interactive explanation can improve the user experience. The selection of examples is based on several studies we did in different mobile scenarios.