Auflistung nach Schlagwort "Service-Dominant Logic"
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- ZeitschriftenartikelA Domain-specific Modeling Technique for Value-driven Strategic Sourcing(Enterprise Modelling and Information Systems Architectures (EMISAJ) – International Journal of Conceptual Modeling: Vol. 13, Nr. 8, 2018) Rafati, Laleh; Roelens, Ben; Poels, GeertStrategic sourcing recognizes that procurement should support a firm’s effort to achieve its long-term objectives. In particular, procurement needs to be a cross-functional end-to-end process inside the organization that is oriented towards value creation within the company and between the company and its partners in the value chain. The main challenge to the implementation of value-driven strategic sourcing is the lack of instruments that are characterized by analytical rigor and robustness in the identification of strategic sourcing options to achieve strategic goals. Therefore, this research aims to develop a domain-specific modeling technique founded on the Service-Dominant Logic which focuses on the systemic exploration of sourcing alternatives and emphasizes the delivery of value to achieve desired outcomes. This paper reports on a first cycle of Design Science Research which includes the demonstration and the evaluation of the value and utility of the modeling artefacts by means of a case study about IT outsourcing in the healthcare industry.
- ZeitschriftenartikelValue-in-Use und mobile Technologien(Wirtschaftsinformatik: Vol. 56, No. 6, 2014) Bruns, Katherina; Jacob, FrankDie starke Verbreitung von Angeboten, die Nachfrager in ihrem Alltag unterstützen, führt innerhalb der Forschung zu einer zunehmenden Auseinandersetzung mit den Nutzungsprozessen der Nachfrager. Eine theoretische Grundlage für diese Auseinandersetzung bietet die Service-Dominant Logic of Marketing. Sie geht davon aus, dass die eigentliche Nutzenentfaltung für einen Nachfrager nicht durch den bloßen Produktbesitz, sondern erst im Nutzungsprozess in Form von Value-in-Use entsteht. Bislang existiert jedoch keine allgemein anerkannte Methode, mit deren Hilfe sich Nutzungsprozesse erfassen und im Hinblick auf den Value-in-Use analysieren lassen. Im Beitrag wird daher eine Methode zur Erfassung des Value-in-Use vorgeschlagen. Hierzu wird auf die Repertory-Grid-Methode zurückgegriffen, welche gemäß den zugrundeliegenden theoretischen Annahmen adaptiert und im Rahmen einer qualitativen Studie zur Smartphone-Nutzung empirisch getestet wird. Die gewonnenen Erkenntnisse ermöglichten die Erarbeitung einer spezifischen Value-in-Use-Skala. Eine quantitative Studie validierte diese abschließend. Die adaptierte Repertory-Grid-Methode wird folglich als ein vielversprechender Ansatz zur Erfassung von Nutzungsprozessen und dem dabei entstehenden Value-in-Use betrachtet.AbstractThe increasing number of offerings that support consumers’ daily routines has led to a growing discussion in scientific research about consumers’ usage processes. A theoretical foundation for this discussion is offered by the service-dominant logic of marketing. The central idea is that value creation for a consumer is not based on mere product ownership but rather evolves through the usage of various offerings in terms of value-in-use. However, there is no universally accepted method to capture usage processes and analyze them with regard to value-in-use. The article therefore suggests a method for capturing value-in-use. For this purpose the repertory grid method is applied which is further adapted according to the underlying theoretical assumptions and empirically tested in a qualitative study on smartphone usage. On the basis of the findings, a specific value-in-use scale is then developed. Finally, this scale is validated in a quantitative study. The results indicate that the adapted repertory grid method is a promising approach to capture usage processes and the value-in-use created through these processes.