Auflistung nach Schlagwort "Logistics"
1 - 10 von 10
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- Zeitschriftenartikel5G als Schlüsseltechnologie für mehr Nachhaltigkeit in der Logistik?(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 58, No. 1, 2021) Ruess, Patrick; Litauer, RebeccaIm vorliegenden Beitrag wird aufgezeigt, wie der Mobilfunkstandard 5G zur ökologischen Nachhaltigkeit im Kombinierten Verkehr beitragen kann. Als Anwendungsbeispiel dient der Einsatz von 5G zur Umsetzung des automatisierten Rangierens auf einem Umschlagsbahnhof im Großraum Ulm. Dem Beitrag liegt die Prämisse zu Grunde, dass Treibhausgasemissionen im schienengebundenen Güterverkehr deutlich geringer ausfallen, als auf dem Verkehrsträger Straße und demnach Rahmenbedingungen geschaffen werden sollten, die eine entsprechende Verlagerung möglich machen. Aus einer quantitativen Datenanalyse des Straßengüterverkehrs auf Basis der Quell-Ziel-Verkehre im Großraum Ulm werden eine mögliche Verkehrsreduktion und CO2-Einsparungen abgeleitet und diskutiert. Zudem werden mögliche Wechselwirkungen durch den Aufbau und den Betrieb der zusätzlichen 5G-Infrastruktur beleuchtet. Um das Verlagerungspotential und die systemischen Effekte des automatisierten Rangierens darzulegen, werden diese entlang von drei What-If-Szenarien beschrieben. Hierbei wird deutlich, dass die relevante Straßengüterverkehrsmenge bereits vollständig durch die geschaffenen Kapazitäten in Szenario 1 abgedeckt werden kann. Mit den weiteren Szenarien wird ein zusätzliches Verlagerungspotential geschaffen. Digitalisierung und Automatisierung nehmen somit die Rolle als „Ermöglicher“ für einen Wechsel auf die Schiene als deutlich emissionsärmeren Verkehrsträger ein. Der Artikel veranschaulicht, dass sich größere Hebeleffekte erzielen lassen, wenn IT nicht allein zur Effizienzsteigerung, sondern zu einem weitreichenderen Systemwechsel eingesetzt wird. Somit wird verhindert, dass positive Effekte schnell wieder von Rebound-Effekten „aufgefressen“ werden. This article illustrates how the 5G mobile phone standard can contribute to ecological sustainability within combined transport. As an application example, 5G is used to implement automated shunting at a transshipment station in the city of Ulm in Germany. The contribution is based on the premise that greenhouse gas emissions in rail-bound freight traffic are significantly lower than those in road transport and that therefore framework conditions should be created that make a corresponding shift possible. Based on a quantitative data analysis of road freight traffic based on source-destination traffic in the area of Ulm, a possible traffic reduction and CO2 savings are derived and discussed. Furthermore, possible interactions caused by the construction and operation of the additional 5G infrastructure will be highlighted. The shift potential and systemic effects of automated shunting are described along three what-if scenarios. It is shown that the relevant road freight traffic volume can already be fully covered by the capacities created in scenario 1. With the other scenarios an additional shift potential is created. Digitalization and automation thus take on the role of “enablers” for a switch to rail as a significantly lower-emission mode of transport. The article illustrates that greater leverage effects can be achieved if IT is used not only to increase efficiency, but also for a more extensive system change. This prevents positive effects from being quickly “eaten up” again by rebound effects.
- ZeitschriftenartikelBlockchain Technologien für die Sicherung von Material‑, Informations- und Geldflüssen in der Logistik – Erfolgsfaktoren für die chinesische „Belt-Road“ Initiative(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 55, No. 6, 2018) Eickemeyer, S. C.; Halaszovich, T.; Lattemann, C.Die Blockchain Technologie (BCT) zur Speicherung und Verarbeitung von Daten bietet speziell in der Logistik hoch interessante Anwendungsmöglichkeiten. Insbesondere im Hinblick auf die chinesische Belt-Road Initiative (BRI) und die damit verbundene Logistik bietet die BCT vielfältige Potenziale. Die BRI wird als weltweit größtes Infrastruktur- und Industrieprojekt seit dem Marshall Plan bezeichnet. Solche globalen Megaprojekte führen zu Herausforderungen, die nur mit neuen Technologien gelöst werden können. In diesem Kontext verspricht die BCT neue Ansätze, um die Herausforderungen zu bewältigen und die BRI erst zu ermöglichen. Da bislang keine umfassende Darstellung über die Potenziale und Risiken des Einsatzes der BCT für die Logistik der BRI existiert, wird dieses Thema im Artikel von verschiedenen Seiten betrachtet, um anschließend Voraussetzungen für den Einsatz der BCT für eine ganzheitliche Anwendung im Bereich von Supply Chains abzuleiten. The abilities of blockchain technology (BCT) to store and process data is of particular interest for logistics. Regarding the Chinese Belt-Road initiative (BRI) and its logistics challenges, BCT offers different opportunities. BRI itself is regarded as the world’s largest infrastructure and industry project since the Marshall Plan. Such global mega-projects require new technologies to overcome their challenges. BCT might offer the required solutions and can be essential to enable BRI in this regard. Currently, no comprehensive analysis of the potentials and risks of BCT for the logistics of the BRI exists. This article, therefore, analysis the topic from different perspectives and develops the requirements for a holistic application of BCT in supply chains.
- ZeitschriftenartikelDeskilling Robots in Logistics Environments(KI - Künstliche Intelligenz: Vol. 33, No. 4, 2019) Davies, Martin RaymondRobots are installed in logistics environments because they are adaptive; unlike their rigid mechanized counterparts, e.g. conveyors and lifts. Maintaining this adaptability post installation; and leaving it to the customer to reconfigure and maintain the system is still a difficult proposal. Deskilling the introduction and sustainability of robotic systems therefore is a key success factor for replacing traditional static capital equipment.
- ZeitschriftenartikelDigitalisierung und Resilienz in der Food Supply Chain(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 58, No. 4, 2021) Hofmeier, Manfred; Lechner, UlrikeIm durch das Bundesministerium für Bildung und Forschung und das österreichische Bundesministerium für Landwirtschaft, Regionen und Tourismus geförderten Forschungsprojekt NutriSafe wurde die Studie „NutriSafe Monitor – Resilienz und Blockchain-Technologie in Lebensmittelproduktion und -logistik“ durchgeführt. Entscheider in Unternehmen der Lebensmittelproduktion und -logistik im deutschsprachigen Raum wurden in einer Online-Umfrage zu den Themen Resilienz, Digitalisierung, Transparenz und Produktrückverfolgung sowie Chancen und Risiken von Blockchain-Technologie befragt. Der vorliegende Beitrag präsentiert die Ergebnisse der Online-Umfrage zur Resilienz und erweitert diese um bivariate Analysen zur Resilienz im Hinblick auf die Digitalisierung. Resilienz wird hier verstanden als Komplex aus Robustheit und Anpassungsfähigkeit und flexible Reaktion auf Störungen und disruptive Veränderungen. Bisher ist wenig über das Thema Resilienz in kleinen und mittleren Unternehmen der Lebensmittelproduktion und -logistik bekannt. Der vorliegende Beitrag füllt diese Lücke und analysiert Faktoren der Resilienz (Unterbrechungen in der Wertschöpfungskette, Störungen im Unternehmen, Verwundbarkeit und Bewältigungskapazitäten), Indikatoren der Resilienz sowie die Zusammenhänge mit dem Digitalisierungsgrad in diesen Unternehmen. Ziel der Analyse ist ein Lagebild der Resilienz und der Digitalisierung in Lebensmittelproduktion und -logistik und eine Grundlage zu schaffen, um mögliche Auswirkungen voranschreitender Digitalisierung auf die Lebensmittelversorgung abschätzen zu können. In the NutriSafe research project, funded by the German Federal Ministry of Education and Research and the Austrian Federal Ministry for Agriculture, Regions and Tourism, the study “NutriSafe Monitor—Resilience and Blockchain Technology in Food Production and Logistics” was conducted. Decision-makers from companies in food production and logistics in German-speaking countries were surveyed online on the topics of resilience, digitization, transparency and product traceability as well as the opportunities and risks of blockchain technology. This paper presents the results of the survey on resilience and extends the data analysis by bivariate analyses on the topic of resilience with regard to digitization. Resilience is understood here as a complex of robustness and adaptability or flexible reaction to disruptive events. Until now, little is known about the topic of resilience in small and medium-sized enterprises in food production and logistics. The present paper fills this gap and analyses factors of resilience (supply chain interruptions, disruptions within the company, vulnerability and coping capacities) as well as correlations with the degree of digitization in these companies. The aim of this analysis is to get a picture of resilience and digitization in food production and logistics and to create a basis to estimate possible effects of the proceeding digitization on food supply.
- KonferenzbeitragAn e-marketplace system for efficient, sustainable rural logistics and mobility, based on cyber-physical contracts: Enhancing rural infrastructure by connecting stakeholders on a privacy-focused web platform(INFORMATIK 2024, 2024) Kopp, Sam; Schneider, Jens; Dartmann, Guido; Creutz, LarsDue to demographical changes and urbanisation, rural areas often lack sufficient transportation and mobility infrastructure compared to urban regions. As a result, residents feel more socially excluded and need to travel longer distances to access basic goods and services with private car use as the only viable option. This situation is a significant driver of carbon emissions among rural populations. In this paper, we present an e-marketplace system, that aims to help in reducing the number of trips by connecting regional stakeholders and using local resources more efficiently. Our approach focuses on self-organising communities while following high standards of privacy and security. We use cyber-physical contracts within a decentralised network for communication between users and show how this network of services can be represented on a web platform for everyone to access and participate.
- ZeitschriftenartikelEinbindung von intelligenten Ladungsträgern in Prozesse der Intralogistik(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 56, No. 3, 2019) Kessler, René; van der Ahe, Felix; Suske, Jendrik; Marx Gómez, JorgeDer wirtschaftliche Erfolg von Unternehmen hängt maßgeblich von einer intakten und zuverlässigen Supply Chain ab. Es hat sich in der nahen Vergangenheit gezeigt, dass der Logistikmarkt heutzutage nach einem höheren Kundenfokus, mehr Individualisierung und Transparenz strebt. Gleichzeitig sind Unternehmen in der Logistikbranche mit einem Kosten- und Margendruck konfrontiert, wie es in kaum einer anderen Branche üblich ist. Track & Trace-Verfahren sind schon seit langer Zeit ein relevantes Thema im Supply Chain Management. Die Vorteile durch Lokalisation und Verfolgbarkeit liegen auf der Hand: Transparenz, Kontrolle und verbesserte Prognosen. Bisherige Ansätze fokussieren vor allem die eventbasierte, ortsgebundene Erfassung von Ressourcen via Sensorik, wie z. B. RFID. In diesem Beitrag wird ein neuer Ansatz dargelegt, mit dem über RFID vollautomatisiert Ladungsträger lokalisiert werden können, ohne dass diese Ladungsträger bestimmte Erfassungsbereiche passieren müssen. The economic success of companies depends to a large extent on an intact and reliable supply chain. The recent past has shown that the logistics market today strives for a higher customer focus, more individualization and transparency. At the same time, companies in the logistics industry are confronted with high cost and margin pressure. Track & trace-approaches have long been a relevant issue in supply chain management. The advantages of localization and traceability are obvious: transparency, control and improved forecasts. Previous approaches have focused primarily on event-based, location-based recording of resources via sensors, such as RFID. This paper presents a new approach that allows fully automated localization of load carriers via RFID without these load carriers having to pass through specific detection areas.
- ZeitschriftenartikelInnovationspotenzial von RFID für das Supply-Chain-Management(Wirtschaftsinformatik: Vol. 47, No. 1, 2005) Strassner, Martin; Fleisch, ElgarRFID (Radio Frequency Identification) supports Supply-Chain-Management processes through automated identification and data acquisition. Hence it is an enabler for seamless integration of physical resources with IT-systems. On the example of the automotive industry this article shows how the supply chain can benefit from the integration of physical resources, how companies can proceed with the adoption of RFID and what critical success factors they must consider. A higher degree of integration and automation improves process efficiency and quality, which reduces manual labour and failure costs. Case studies show that these cost savings can justify the investment in RFID systems. Companies can adopt RFID step by step in order to minimize their investment risk and to achieve an efficient degree of integration. Before they start with the implementation of RFID systems, they should determine their own need and consider economic and technical requirements. The dynamic of technology and the market will simultaneously favour the expansion of RFID in Supply-Chain-Management applications.
- ZeitschriftenartikelInteraktive Lernobjekte zur Logistik(Wirtschaftsinformatik: Vol. 46, No. 2, 2004) Knolmayer, Gerhard; Montandon, Corinne; Schmidt, RomanThis paper provides an overview on freely accessible, interactive learning objects in the area of logistics. The authors focus on complex topics and concepts that become more comprehensible by working with multi-media based interactive learning objects.
- KonferenzbeitragTeaching Machine Learning and Data Literacy to Students of Logistics using Jupyter Notebooks(DELFI 2020 – Die 18. Fachtagung Bildungstechnologien der Gesellschaft für Informatik e.V., 2020) Kastner, Marvin; Franzkeit, Janna; Lainé, AnnaTeaching machine learning in fields outside of computer sciences can be challenging when the students do not have a solid code knowledge. In this work, the requirements for teaching data literacy and code literacy to students of logistics are explored. Specifically, the use of Jupyter Notebooks in a machine learning course for students in logistics is evaluated, using “Teaching and Learning with Jupyter” written by Barba et al. in 2019 that lists several teaching patterns for Jupyter Notebooks.
- ZeitschriftenartikelVision-Based Solutions for Robotic Manipulation and Navigation Applied to Object Picking and Distribution(KI - Künstliche Intelligenz: Vol. 33, No. 2, 2019) Roa-Garzón, Máximo A.; Gambaro, Elena F.; Florek-Jasinska, Monika; Endres, Felix; Ruess, Felix; Schaller, Raphael; Emmerich, Christian; Muenster, Korbinian; Suppa, MichaelThis paper presents a robotic demonstrator for manipulation and distribution of objects. The demonstrator relies on robust 3D vision-based solutions for navigation, object detection and detection of graspable surfaces using the rc _ visard , a self-registering stereo vision sensor. Suitable software modules were developed for SLAM and for model-free suction gripping. The modules run onboard the sensor, which enables creating the presented demonstrator as a standalone application that does not require an additional host PC. The modules are interfaced with ROS, which allows a quick implementation of a fully functional robotic application.