Auflistung nach Schlagwort "Information and communication technology"
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- ZeitschriftenartikelDigitale Kompetenzen als notwendige Voraussetzung der Digitalen Transformation(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 61, No. 1, 2024) Leyh, Christian; Schäffer, ThomasIn diesem einleitenden Artikel zum Schwerpunktheft „Digitale Kompetenzen“ wird die entscheidende Bedeutung dieser Kompetenzen für die erfolgreiche Digitale Transformation vor allem für klein- und mittelständische Unternehmen (KMU) beleuchtet. Angesichts der rapiden Entwicklungen in der Informations- und Kommunikationstechnologie und deren weitreichenden Auswirkungen auf Wirtschaft und Gesellschaft konzentriert sich der Artikel auf ein wesentliches Anliegen: die Identifizierung und Klassifizierung von essenziellen Digitalen Kompetenzen für Unternehmen und auch öffentliche Verwaltungen. Der Artikel bietet durch die Analyse verschiedener Definitionen und Rahmenwerke ein vertieftes Verständnis dieser Schlüsselkompetenzen. Dabei werden aktuelle Forschungsergebnisse herangezogen, die die Wichtigkeit der Integration Digitaler Kompetenzen in die Unternehmensstrategie hervorheben. Ein spezieller Fokus liegt auf der Entwicklung eines Klassifizierungsschemas für Digitale Kompetenzen, das gezielt auf die Rahmenbedingungen von KMU zugeschnitten ist. Dieser Artikel leistet somit einen wichtigen Beitrag zum Verständnis der Rolle Digitaler Kompetenzen in der Digitalen Transformation von Unternehmen und öffentlichen Verwaltungen. This introductory article to the special issue “Digital Competencies” highlights the crucial importance of these competencies for a successful digital transformation of small and medium-sized enterprises (SMEs). Given the rapid developments in information and communication technology and their far-reaching impact on business and society, the article focuses on one key issue: the identification and classification of essential digital competencies for enterprises and governmental institutions. The article provides an in-depth understanding of these key competencies by analyzing various definitions and frameworks. It draws on current research findings that emphasize the importance of integrating digital competencies into corporate strategy. A special focus is placed on the development of a classification scheme for digital competencies that is specifically tailored to the needs and conditions of SMEs. Therefore, this article provides an important contribution to understanding the role of digital competencies in the digital transformation of companies and governmental institutions.
- WorkshopbeitragPreliminary experiences teaching ethical reasoning methods for ICT(Modellierung 2024 Satellite Events, 2024) Mao, Xinyu; España, SergioStudents currently graduating from programmes on information and computing sciences face a challenging professional landscape. Society is increasingly aware of the social and environmental dilemmas and trade-offs that ICT development and usage entail. Ethical reasoning methods for ICT allow applying moral principles and frameworks to evaluate and guide the development and use of technology in a morally responsible and socially beneficial manner. We have been teaching some of these methods to master students for several years. In this paper, we describe how we do that, reflect on our experience, and deliver some advice to improve the learning experience. In the short term, we intend to facilitate the inclusion of ethical reasoning methods for ICT in information and computing science curricula. In the long term, we hope this will increase the industrial adoption of such methods, resulting on beneficial effects in society and the environment.
- Zeitschriftenartikel„Take it Easy – Eine qualitative Untersuchung digitaler Stressoren und Stressbewältigungsmaßnahmen im Homeoffice“(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 59, No. 4, 2022) Reßing, Caroline; Zeuge, Anna; Arenz, Robin; Baumgart, Thorben Lukas; Schneider, Dominik Jan; Niehaves, BjörnDas Verständnis zur Nutzung von Kommunikations- und Informationstechnologien (IKT) am Homeoffice Arbeitsplatz ist von entscheidender Bedeutung für die Bewältigung des laufenden Wandels des hybriden Arbeitens. In den letzten Jahren wurden zwölf digitale Stressoren am Arbeitsplatz identifiziert, welche zu zunehmenden neuen Lösungen in der Arbeitswelt und in den Maßnahmen der Stressbewältigung führen. Die bisherige Forschung hat aber noch nicht geklärt, inwieweit sich die digitalen Stressoren im Homeoffice verändert haben und welche neuen Wege der Stressbewältigungsmaßnahmen die Arbeitgeber:innen und Arbeitnehmer:innen gehen sollten. Um diese Lücke zu schließen, ist ein qualitativer Ansatz gewählt worden, um die bisherigen zwölf digitalen Stressoren auch im Homeoffice-Kontext zu revalidieren, abzulehnen oder neue Stressoren zu finden. Hierfür wurden zwanzig Interviews mit Personen im Homeoffice geführt. Die Studie konnte elf der zwölf digitalen Stressoren auch im Homeoffice feststellen, welche ähnliche, aber auch neue Wirkungsweisen aufzeigen. Dabei zeigt die Arbeit, dass der digitale Stressor „Jobunsicherheit“ im Homeoffice-Kontext nicht festgestellt werden konnte, stattdessen konnte ein neuer Stressor „Fehlende soziale Verbundenheit“ für die Arbeit im Homeoffice identifiziert werden. Understanding how to use communication and information technologies (ICT) in the home office workplace is critical to managing the ongoing transformation of hybrid working. In recent years, twelve digital stressors have been identified in the workplace, which is leading to increasing new solutions in work environments and stress management measures. However, previous research has not clarified the extent to which digital stressors have changed in the home office and what new ways of stress management measures employers and employees should adopt. To fill this gap, a qualitative approach has been chosen to revalidate, reject, or find new stressors for the previous twelve digital stressors in the home office context as well. For this purpose, twenty interviews would be conducted with individuals in the home office. The study was able to identify eleven of the twelve digital stressors also in the home office, which shows similar but also new modes of action. The study shows that the digital stressor “job insecurity” was not found or changed in the home office context; instead, a new stressor “lack of social connectedness” could be identified for work in the home office.