Auflistung nach Autor:in "Wacker, Markus"
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- KonferenzbeitragIntuitive use or Intuitive explorating of unknown technology?(Workshop-Proceedings der Tagung Mensch & Computer 2009, 2009) Petruschat, Jörg; Fekete, Sabine; Lahr, Anne Konstanze; Laabs, Peter; Freitag, Georg; Wacker, MarkusWithin a setting of exploration of unknown technology the notion of intuitive use, where an objective to be attained is needed, is not appropriate. We propose a new concept called intuitive exploring instead for the exploration of computer based arrangements and their possibilities.
- KonferenzbeitragKunstgefühl - Von der Grafik zum interaktiven Tastmodell(Mensch und Computer 2018 - Workshopband, 2018) Zinnatova, Evelyn; Bergmann, Claudia; Wacker, MarkusBlinde und sehbehinderte Menschen sind in Museen oft auf Hilfe angewiesen. In einigen Ausstellungen existieren bereits Tastmodelle von Exponaten, diese sind aber nicht selbsterklärend und müssen durch akustische Informationen wie Audioguides oder Begleitpersonen ergänzt werden. Aktuell scheitert der Wunsch vieler Besucher, die Tastmodelle möglichst selbstständig zu erkunden, an fehlender kostenintensiver Technik. Der hier vorgestellte Ansatz besteht aus zwei Schritten. Zuerst werden Grafiken in digitale räumliche Modelle überführt und als reale 3D-Tastmodelle produziert. Im zweiten Schritt wird das Modell um die notwendigen Zusatz- und Vertiefungsinformationen für die Verwendung mit einem Vorlesestift erweitert. Das Ergebnis ist ein räumliches Tastmodell einer Druckgrafik mit der Erweiterung für den Vorlesestift tiptoi®. In Nutzerbefragungen konnte nachgewiesen werden, dass diese Kombination ein interessantes und Freude bereitendes Erlebnis für alle Besucher schafft.
- KonferenzbeitragLiquid: Library for Interactive User Interface Development(Mensch & Computer 2011: überMEDIEN|ÜBERmorgen, 2011) Freitag, Georg; Kammer, Dietrich; Tränkner, Michael; Wacker, Markus; Groh, RainerDeveloping multi-touch applications is a great challenge for developers: they have to adopt a novel interaction paradigm, but lack suitable tools and reliable design guidelines. The goal of Liquid consists in introducing the concept of visual programming to multi-touch technology, implementing a promising approach to overcome the difficulties in developing applications for multi-touch devices. As a novel feature, Liquid allows the development of multi-touch applications with the help of the technology itself. This contribution illustrates the application of visual programming in the multi-touch context, presents related work, and explains the workflow of Liquid with the help of an instructive example.
- muc: langbeitrag (vorträge)Look without Feel -A Basal Gap in the Multi-Touch Prototyping Process(Mensch & Computer 2013: Interaktive Vielfalt, 2013) Freitag, Georg; Wegner, Michael; Tränkner, Michael; Wacker, MarkusPrototyping a user interface is an important workflow step to establish the look und feel of an application in early development. We discuss a model for this process and show that, currently, it is heavily skewed toward the look aspect. This could prove to be a problem when designing highly interactive natural user interfaces, which put a stronger emphasis on the feel of an application. In order to thoroughly analyze this gap we compare eight current prototyping tools, by using a multi-touch application scenario. From this evaluation we derive requirements for a tool more suited towards multi-touch prototyping.
- ZeitschriftenartikelVirtual Try-On(Informatik-Spektrum: Vol. 27, No. 6, 2004) Wacker, Markus; Keckeisen, Michael; Kimmerle, Stefan; Straßer, Wolfgang; Luckas, Volker; Groß, Clemens; Fuhrmann, Arnulph; Sattler, Mirko; Sarlette, Ralf; Klein, Reinhard