Auflistung nach Autor:in "Stade, Melanie"
1 - 4 von 4
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- TextdokumentBenutzerfeedback für die Softwareweiterentwicklung erheben(Softwaretechnik-Trends: Vol. 37, No. 2, 2017) Stade, Melanie; Seyff, Norbert; Fotrousi, Farnaz; Guzman, Emitza; Fricker, Samuel A.; Glinz, Martin; Schaniel, Ronnie
- ZeitschriftenartikelFAME: Kombinieren von Feedback- und Monitoringdaten für die Anforderungsermittlung(Softwaretechnik-Trends Band 39, Heft 1, 2019) Stade, Melanie; Seyff, NorbertZu den vielen Herausforderungen des Requirements Engineerings im Digitalen Wandel zählen die kontinuierliche Erhebung von Anforderungen und Überprüfung, ob IT-Systeme Benutzerbedürfnissen standhalten. Für skalierbare und kontinuierliche Anforderungsermittlung in einem verteilten Umfeld schlägt die Literatur u.a. zwei Ansätze vor: Die Erhebung und Auswertung von Feedback- oder Monitoringdaten. Digitale Feedbackkanäle wie integrierte Feedbacktools oder Soziale Netzwerke ermöglichen, dass viele verschiedene Benutzer jederzeit und von überall u.a. Probleme bei der Nutzung einer Software oder Wünsche und Verbesserungsvorschläge kommunizieren können. Somit werden auch Benutzer involviert, die der Requirements Engineer sonst nur schwer erreichen könnte. Der zweite vielversprechende Ansatz umfasst das Monitoring, z.B. das Loggen von Interaktionen des Benutzers mit der Software. Beide Ansätze sind einzeln geeignet für die Anforderungsermittlung, sollten jedoch kombiniert angewendet werden. Hierfür fehlen in der Forschung jedoch geeignete technische Lösungen.
- KonferenzbeitragFeatures for Mobile Feedback Tools: Applying the KANO Method(Mensch und Computer 2017 - Tagungsband, 2017) Stade, Melanie; Seyff, NorbertFeedback tools support end-users in communicating needs and problems when using a software system. However, there are no research results available that discuss if the features provided by a feedback tool, such as screenshot annotation options, influence end-users’ satisfaction with the feedback tool. In our study, we used the KANO method to explore the mobile feedback tool features that affect the end-users’ satisfaction with the tool. We analyzed typical feedback features provided by two mobile feedback tools. Each tool was used by a selected number of end-users for a ten-day period. After that, we asked the end-users about their feature preferences and applied the KANO model to categorize the features. The results show that there are certain features that can influence end-users’ opinion about the feedback tool. These research results can help with the design of future mobile feedback tools that optimally support end-users in providing feedback for software systems.
- Workshopbeitrag“It is disturbing!”: Participant experiences during cued RTA(Mensch und Computer 2017 - Tagungsband, 2017) Stade, MelanieIn this study, a usability evaluation is employed that applies a cued retrospective think aloud (RTA) method, in which user verbalizations are stimulated by a performance replay. Several studies have compared the outcomes of cued RTA methods using different cues as independent variable. However, none of these studies investigated user experiences during cued RTA. In an explorative study, we interviewed five users about their experience in cued RTA when presented with a gaze video or screen video cue. The findings of this study provide valuable support for researchers and usability practitioners in improving cued RTA as a usability evaluation method.