Auflistung nach Autor:in "Heilig, Leonard"
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- ZeitschriftenartikelAnforderungsanalyse zur Umsetzung eines digitalen Zwillings im Containerterminal(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 60, No. 1, 2023) Neugebauer, Julian; Heilig, Leonard; Voß, StefanDieser Beitrag beschreibt das Vorgehen zur Ermittlung von Use Cases und zur Anforderungsanalyse im Rahmen der Entwicklung eines digitalen Zwillings für den EUROGATE Containerterminal im Hamburger Hafen. Entscheidend für die Umsetzung des Projekts TwinSim ist, dass der digitale Zwilling die operativen und dispositiven Aufgaben und Prozesse der Containerterminals unterstützt und darüber hinaus, u. a., durch Anwendung einer simulationsbasierten Optimierung, resiliente und umweltfreundlichere Abläufe gewährleistet. Dazu wurden Use Cases aus dem operativen Betrieb des Containerterminals im Rahmen von Workshops mithilfe von Design Thinking Methoden erfasst, anhand einer Nutzwertanalyse bewertet und für eine Umsetzung ausgewählt. Die vorgestellte Vorgehensweise beschreibt zudem Ansätze, die zur Festlegung der Umsetzungsreihenfolge verwendet werden können und Synergieeffekte zwischen den Use Cases auf Basis der verfügbaren IoT-Geräte berücksichtigen. Insbesondere aufgrund der technisch komplexen Umsetzungsziele und der Forderung nach agilem Arbeiten kann die Vorgehensweise zur Anforderungsanalyse als Referenz für ähnliche Logistik 4.0-Projekte angesehen werden. This paper describes the procedure for the identification of use cases and the requirements assessment in the context of the development of a digital twin for the EUROGATE container terminal in the Port of Hamburg. It is crucial for the implementation of the TwinSim project that the digital twin supports the operational and scheduling tasks and processes of the container terminal and, furthermore, ensures resilient and environmentally friendly processes by applying simulation-based optimization, among other things. To this end, use cases from the container terminal’s operations were recorded in workshops using design thinking methods, evaluated using a cost utility analysis, and selected for implementation. The presented methodology also describes approaches that can be used to determine the implementation sequence and take into account synergy effects between the use cases based on the available IoT devices. Particularly due to the technically complex implementation goals and the requirement for agile work, the requirements analysis procedure can be regarded as a reference for similar Logistics 4.0 projects.
- ZeitschriftenartikelBlockchain in der maritimen Logistik(HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik: Vol. 55, No. 6, 2018) Stahlbock, Robert; Heilig, Leonard; Voß, StefanIn diesem Artikel werden Einsatzmöglichkeiten der Blockchain-Technologie in der maritimen Logistik vorgestellt. Dabei soll unter anderem eingeschätzt werden, wie realistisch ein Einsatz einer Blockchain-Lösung in dieser Branche generell ist und in welchen Zeiträumen er zu erwarten ist. Derzeit sind viele Aspekte eines Einsatzes der Blockchain-Technologie noch unklar, sowohl technisch als auch organisatorisch und im Endeffekt ökonomisch. Zu klärende Fragen sind unter anderem, unter welchen Bedingungen Akteure in der maritimen Logistik überhaupt willens und fähig sind, Blockchain-Technologie einzusetzen und welche Risiken es gibt, welche Kosten entstehen, und nicht zuletzt auch, welchen Nutzen man realistisch erwarten kann. Der Einsatz reiner großer Blockchain-Netzwerke wird in der Branche für die nächsten Jahre noch nicht als realistisch gesehen, eher in 10 bis 15 Jahren. Möglicherweise wird es auch nur Hybrid-Lösungen geben, denn im Vordergrund stehen sinnvolle Anwendbarkeit und erzielbare Nutzen, nicht der Einsatz nur wegen der Verfügbarkeit der Technologie. In this article, application potentials of blockchain technology in the field of maritime logistics are presented. It is further assessed how realistic the use of a blockchain solution in this industry is in general and in which time frame a wide penetration in related transportation networks and supply chains can be expected. At present, many aspects of potential use cases of blockchain technology in the field of maritime logistics are still unclear from a technical, organizational, and economical point of view. Issues to be clarified include the conditions under which actors are willing and able to use blockchain technology, the risks involved, the costs as well as benefits that can be realistically expected. The use of large pure blockchain networks in the maritime industry in the near future is not yet considered realistic, rather in 10 to 15 years. Finally, maybe only hybrid solutions will be applied for the sake of achieving economical benefits rather than only using technology for its own sake.
- ZeitschriftenartikelOn the Value and Challenge of Real-Time Information in Dynamic Dispatching of Service Vehicles(Business & Information Systems Engineering: Vol. 59, No. 3, 2017) Ulmer, Marlin W.; Heilig, Leonard; Voß, StefanUbiquitous computing technologies and information systems pave the way for real-time planning and management. In the process of dynamic vehicle dispatching, the adherent challenge is to develop decision support systems using real-time information in an appropriate quality and at the right moment in order to improve their value creation. As real-time information enables replanning at any point in time, the question arises when replanning should be triggered. Frequent replanning may lead to efficient routing decisions due to vehicles’ diversions from current routes while less frequent replanning may enable effective assignments due to gained information. In this paper, the authors analyze and quantify the impact of the three main triggers from the literature, exogenous customer requests, endogenous vehicle statuses, and replanning in fixed intervals, for a dynamic vehicle routing problem with stochastic service requests. To this end, the authors generalize the Markov-model of an established dynamic routing problem and embed the different replanning triggers in an existing anticipatory assignment and routing policy. They particularly analyze under which conditions each trigger is advantageous. The results indicate that fixed interval triggers are inferior and dispatchers should focus either on the exogenous customer process or the endogenous vehicle process. It is further shown that the exogenous trigger is advantageous for widely spread customers with long travel durations and few dynamic requests while the endogenous trigger performs best for many dynamic requests and when customers are accumulated in clusters.